Interwencje w szkołach:
SPPT realizuje interwencje w szkołach, których celem jest pokonanie trudności zgłoszonych przez szkołę. Interwencje poprzedzone są działaniami diagnostycznymi polegającymi najczęściej na:
W zależności od zgłoszonych trudności możliwe są również inne działania diagnostyczne. Dobór metod diagnozy zależy od problemu.
W ramach interwencji podejmowane są najczęściej następujące formy działania:
W zależności od zgłoszonych trudności możliwe są również inne formy interwencji. Dobór metod i strategii działania zależy od problemu.
Warunkiem rozpoczęcia działań jest pisemne zwrócenie się dyrektora szkoły do poradni z prośbą o podjęcie interwencji oraz gotowość szkoły do współpracy, która w zależności od sytuacji może polegać na:
Gotowość szkoły do współpracy, w tym zaangażowanie nauczycieli w pokonanie trudności jest warunkiem koniecznym, ale nie gwarantującym powodzenia interwencji.
Warunkiem podjęcia działań przez zespół SPPT jest wystosowanie pisma do dyrektora poradni Pani Agnieszki Latos zawierającego:
W wypadku działań profilaktycznych i psychoedukacyjnych nie związanych z trudnościami w klasie należy określić tytuł zajęć i grupę odbiorców.
Jeżeli w ofercie poradni nie ma warsztatu zgodnego z Państwa oczekiwaniem należy uszczegółowić, czego Państwo potrzebujecie. Odpowiemy na to zgodnie z naszymi możliwościami.
Zajęcia odbędą się w terminie uwzględniającym możliwości poradni i szkoły.
W wypadku działań interwencyjnych konieczny jest opis aktualnych trudności. Jeśli podejmowaliście Państwo jakieś kroki prosimy opisać jakie i z jakim rezultatem.
Następnym etapem jest spotkanie zainteresowanego przedstawiciela lub przedstawicieli szkoły (nauczyciel, pedagog, dyrektor) z pracownikiem poradni odbywające się na terenie SPPT. Termin zostanie umówiony telefonicznie przez pracownika, dlatego zasadnym jest wskazanie numeru tej osoby w piśmie kierowanym do poradni (patrz: wyżej). Celem spotkania jest opis sytuacji problemowej oraz omówienie strategii działań.
Po przeprowadzonych zajęciach poradnia może udzielić informacji zwrotnej na piśmie (dotyczy zajęć o charakterze interwencyjnym).
Przypominamy, że w poradni działają zespoły konsultacyjne dla pedagogów. Ponadto nauczyciele mogą skorzystać z konsultacji, porady indywidualnej w sytuacji, kiedy mają trudności albo też chcą doskonalić swój warsztat pracy.
W przypadku nagłej sytuacji jaką jest np. śmierć ucznia, kiedy nie ma możliwości wyznaczenie pilnego terminu spotkania, interwencja może być zrealizowana po konsultacji telefonicznej).
Drugim krokiem
Ważne: Podczas zajęć realizowanych w szkole powinien być obecny nauczyciel – pracownik szkoły, w której odbywają się zajęcia.
WZORY PISMA – LINK