W SPPT organizowane są zajęcia grupowe socjoterapeutyczne przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych. Zajęcia są prowadzone w trzech grupach wiekowych: klasy I-III i klasy IV-VI, VII-VIII szkoły podstawowej i 1 klasy szkoły ponadpodstawowej (Grupa rozwojowa Cool). Skierowane są do dzieci przejawiających trudności w relacjach z rówieśnikami oraz z trudności adaptacyjne.
Socjoterapia służy zmianie postaw, wzorów, zachowań oraz zdobywaniu pozytywnych doświadczeń w relacjach z innymi. Podczas zajęć grupowych dziecko ma szansę zmienić wzorce zachowań na bardziej konstruktywne i satysfakcjonujące. Uczy się przestygania norm i zasad oraz brania odpowiedzialności za swój wkład w różne sytuacje.
Możliwymi do wypracowania efektami na grupie socjoterapeutycznej są:
• rozpoznawanie swoich uczuć,
• wyrażanie uczuć w sposób akceptowany społecznie
• dostrzeganie i wykorzystywanie swoich mocnych stron
• zwiększanie poczucia własnej wartości
• skuteczne porozumiewanie się
• umiejętność współpracy w grupie
• poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie
• odreagowanie napięcia emocjonalnego
• zwiększenie empatii
• wypracowanie postawy tolerancyjnej wobec innych
• stwarzanie okazji do przeżywania pozytywnych uczuć
• uczenie się nowych umiejętności psychospołecznych
• stwarzanie możliwości zaistnienia na tle grupy
Zajęcia odbywają się w grupach liczących maksymalnie 10 osób.
Cykl zajęć trwa jeden semestr.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 2 godziny.
W pracy wykorzystywane są metody aktywizujące oraz zabawa.
Grupy socjoterapeutyczne prowadzone są przez dwóch terapeutów.
ETAPY KWALIFIKACJI:
1. Spotkanie rodzica z osobą prowadzącą grupę socjoterapeutyczną w celu zebrania informacji na temat dziecka.
2. Dostarczenie dokumentacji:
• informacji ze szkoły o funkcjonowaniu dziecka w szkole (formularz do pobrania w poradni)
• opinii psychologicznych i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli dziecko takie posiada
• dokumentacji medycznej
3. Spotkanie dziecka z osobą prowadzącą w celu obserwacji dziecka i rozpoznania poziomu motywacji.
4. Kwalifikacja do grupy prowadzona jest przez osoby prowadzące.
Uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka oraz grupy.
Dobór uczestników ma na celu umożliwienie im odniesienia sukcesu w grupie oraz zdobycie korektywnych doświadczeń.
5. Spotkanie wspólne rodzica/ rodziców, dziecka i prowadzących. Spotkanie to służy wspólnemu ustaleniu celów terapeutycznych, które dziecko ma osiągnąć poprzez uczestniczenie w zajęciach, a także poznanie szczegółowych warunków współpracy i dookreśleniu zobowiązania rodzica, dziecka i prowadzących.
Po zakończeniu zajęć grupowych na wspólnych konsultacjach rodzica, dziecka i prowadzących przeprowadzane jest podsumowanie, wspólna ocena efektów i podawane są przez terapeutów wskazówki do dalszej pracy.
Możliwe jest przedłużenie uczestnictwa dziecka w grupie na kolejny semestr.
Dzieci, które w procesie kwalifikacji nie zostaną przyjęte do grupy kierowane są do innej formy pomocy psychologicznej w zależności od zgłoszonego problemu i przeprowadzonej diagnozy procesowej.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok