Interwencje w szkołach:
SPPT realizuje interwencje w szkołach, których celem jest pokonanie trudności zgłoszonych przez szkołę. Interwencje poprzedzone są działaniami diagnostycznymi polegającymi najczęściej na:
- zebraniu informacji na temat sytuacji problemowej;
- wizycie przedstawiciela szkoły w poradni w celu zebraniu szczegółowych informacji;
- przeprowadzenie przez pracownika poradni ankiety w szkole.
W zależności od zgłoszonych trudności możliwe są również inne działania diagnostyczne. Dobór metod diagnozy zależy od problemu.
W ramach interwencji podejmowane są najczęściej następujące formy działania:
- spotkanie pracowników poradni z klasą;
- spotkanie pracowników poradni z nauczycielami;
- wskazanie możliwych rozwiązań do realizacji samodzielnie przez szkołę.
W zależności od zgłoszonych trudności możliwe są również inne formy interwencji. Dobór metod i strategii działania zależy od problemu.
Warunkiem rozpoczęcia działań jest pisemne zwrócenie się dyrektora szkoły do poradni z prośbą o podjęcie interwencji oraz gotowość szkoły do współpracy, która w zależności od sytuacji może polegać na:
- udostępnienie przez szkołę wymaganej ilości godzin dydaktycznych uczniów w czasie obecności uczniów w szkole;
- udostępnienie przez szkołę wymaganej ilości godzin dydaktycznych nauczycieli (w czasie pozalekcyjnym) oraz gotowość nauczycieli do aktywnego uczestnictwa w spotkaniu;
- innych formach zaangażowania się przez szkołę.
Gotowość szkoły do współpracy, w tym zaangażowanie nauczycieli w pokonanie trudności jest warunkiem koniecznym, ale nie gwarantującym powodzenia interwencji.
Informacje które mogą pomóc:
- w wypadku już zaistniałych trudności nie stosuje się działań i programów profilaktycznych np. w wypadku konfliktu nie stosuje się warsztatów integracyjnych, ale działania bezpośrednio zmierzające do rozwiązania lub złagodzenia konfliktu;
- wypadku trudności w dyscyplinie wśród uczniów pomoc polega zazwyczaj na pomocy nauczycielom (zespołowi uczących) w dyscyplinowaniu uczniów lub wypracowywaniu skutecznych systemowych rozwiązań na poziomie całej szkoły. W wypadku trudności w zachowaniu dyscypliny często zasadne jest indywidualne, samodzielne doskonalenie umiejętności związanych z dyscyplinowaniem dzieci i młodzieży.
SPPT oferuje następujące warsztaty poświęcone tej tematyce:
- Szkoła dla rodziców i wychowawców;
- Czego boi się i dlaczego buntuje się nastolatek?;
- Jak nie być manipulatorem w procesie wychowania.
- Warsztaty realizowane są w ciągu roku szkolnego. Warunkiem uczestnictwa w warsztacie jest wpisanie się na listę osób chętnych.
Procedura interwencji
W jaki sposób skorzystać z oferty?
Warunkiem podjęcia działań przez zespół SPPT jest wystosowanie pisma do dyrektora poradni Pani Agnieszki Latos zawierającego:
W wypadku działań profilaktycznych i psychoedukacyjnych nie związanych z trudnościami w klasie należy określić tytuł zajęć i grupę odbiorców.
Jeżeli w ofercie poradni nie ma warsztatu zgodnego z Państwa oczekiwaniem należy uszczegółowić, czego Państwo potrzebujecie. Odpowiemy na to zgodnie z naszymi możliwościami.
Zajęcia odbędą się w terminie uwzględniającym możliwości poradni i szkoły.
W wypadku działań interwencyjnych konieczny jest opis aktualnych trudności. Jeśli podejmowaliście Państwo jakieś kroki prosimy opisać jakie i z jakim rezultatem.
Następnym etapem jest spotkanie zainteresowanego przedstawiciela lub przedstawicieli szkoły (nauczyciel, pedagog, dyrektor) z pracownikiem poradni odbywające się na terenie SPPT. Termin zostanie umówiony telefonicznie przez pracownika, dlatego zasadnym jest wskazanie numeru tej osoby w piśmie kierowanym do poradni (patrz: wyżej). Celem spotkania jest opis sytuacji problemowej oraz omówienie strategii działań.
Po przeprowadzonych zajęciach poradnia może udzielić informacji zwrotnej na piśmie (dotyczy zajęć o charakterze interwencyjnym).
Przypominamy, że w poradni działają zespoły konsultacyjne dla pedagogów. Ponadto nauczyciele mogą skorzystać z konsultacji, porady indywidualnej w sytuacji, kiedy mają trudności albo też chcą doskonalić swój warsztat pracy.
W przypadku nagłej sytuacji jaką jest np. śmierć ucznia, kiedy nie ma możliwości wyznaczenie pilnego terminu spotkania, interwencja może być zrealizowana po konsultacji telefonicznej).
Drugim krokiem
Ważne: Podczas zajęć realizowanych w szkole powinien być obecny nauczyciel – pracownik szkoły, w której odbywają się zajęcia.
- informację o zapotrzebowaniu,
- numer telefonu osoby, z którą należy się kontaktować w niniejszej sprawie,
- godziny, w których możliwe jest przeprowadzenie zajęć spełniające następujące warunki:
- zajęcia realizowane są jako całość (bez „okienek”),
- zajęcia odbywają się w jednym pomieszczeniu,
- obecność wszystkich uczniów aktualnie przebywających w szkole.
- należy wskazać kilka propozycji z tygodniowego rozkładu zajęć.
- interwencja
- diagnoza:
- spotkanie wychowawcy klasy w poradni lub/i pedagog, nauczycielem
- spotkanie umawiane jest z inicjatywy i przez uczestnika spotkania lub osobę, która go reprezentuje
- wywiad = wstępna diagnoza
- wstępna informacja o dalszych działaniach (konieczne) (jeśli nauczyciel nie stawi się na spotkanie następuje pismo zwrotne o przyczynie niepodjęcia dalszych działań)
- informacja, że działania mogą być ograniczone tylko do spotkania lub spotkań w poradni
- obserwacja zespołu klasowego (opcjonalnie)
- ankieta wśród uczniów lub nauczycieli (opcjonalnie)
- spotkanie wychowawcy klasy w poradni lub/i pedagog, nauczycielem
- diagnoza:
- podjęcie działań ze strony poradni
- pismo zwrotne po przeprowadzeniu zajęć poradnia przygotowuje pismo – co zrobiliśmy, zalecenia, niepowodzenie w związku z podjętymi działaniami – przyczyny (opcjonalnie),
WZORY PISMA – LINK